Тема 3.
Методи і методика економічного аналізу.
1.Методи
економічного аналізу та його характеристика
2.Методи економічного аналізу
2.1.
Традиційні способи обробки інформації
2.2.
Способи детермінованого факторного аналізу:
а)
спосіб ланцюгових підставок;
б)
спосіб абсолютних різниць;
в)
спосіб відносних різниць
г)
індексний метод;
2.3.
Способи стохастичного факторного аналізу:
а)
поняття стохастичного зв’язку та завдання кореляційного аналізу;
б)
використання способів парної кореляції для вивчення стохастичних залежностей;
в)
методика численного кореляційного аналізу;
г)
методика оцінки і практичного застосування результатів кореляційного аналізу;
2.4.
Економіко-математичні та евристичні способи
1. Метод
економічного аналізу та його характеристика.
Під методом
науки в широкому змісті розуміють спосіб дослідження свого предмета. Специфічні
для різних наук способи підходу до вивчення свого предмета (у тому числі й ЕА) базуються на загальному
діалектичному методі пізнання.
Матеріалістична діалектика виходить з
того, що всі явища і процеси необхідно розглядати в постійному русі, зміні,
розвитку. Тут джерело однієї з характерних рис методу ЕА - необхідність
постійних порівнянь. Порівняння дуже широко застосовуються в ЕА. Фактичні
результати діяльності порівнюються з результатами минулих років, досягненнями
інших підприємств, плановими показниками і т.д.
Матеріалістична діалектика учить, що
кожен процес, кожне явище треба розглядати як єдність і боротьбу
протилежностей. Звідси випливає необхідність вивчення внутрішніх протиріч,
позитивних і негативних сторін кожного явища, кожного процесу. Це теж одна з
характерных рис ЕА. Наприклад, НТП робить позитивний результат на ріст
продуктивності праці, підвищення рівня рентабельності і т.д., але при цьому
треба враховувати і його негативні риси, такі, як забруднення навколишнього
середовища й ін.
Використання діалектичного методу в
аналізі означає, що вивчення господарської діяльності підприємств повинне
проводитися з урахуванням усіх взаємозв'язків. Жодне явище не може бути
правильно зрозуміло, якщо воно розглядається изольовано, без зв'язку з іншими.
Наприклад, вивчаючи вплив упровадження нової техніки на рівень собівартості
продукції, треба враховувати не тільки безпосередній, але й непрямий зв'язок.
Відомо, що з упровадженням нової техніки збільшуються витрати виробництва, а
значить і собівартість продукції. Але при цьому росте продуктивність праці, що
у свою чергу сприяє економії заробітної плати і зниженню собівартості
продукції. Звідси випливає, що якщо темпи росту продуктивності праці будуть
більшими, ніж темпи росту витрат на зміст і експлуатацію нової техніки, тоді
собівартість продукції буде знижуватися, і навпаки. Виходить, щоб зрозуміти і
правильно оцінити те або інше економічне явище, необхідно вивчити усі взаємозв'язки
і взаємозалежності з іншими явищами. Це одна з методологічних рис методу ЕА.
Важливою методологічною рисою аналізу є
і те, що він здатний не тільки встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, але і
давати їм кількісну характеристику, тобто забезпечувати вимір впливу факторів
на результати діяльності. Це робить аналіз точним, а висновки його
обґрунтованими.
Вивчення і вимір причинних зв'язків в
аналізі можна здійснити методом індукції і дедукції. Спосіб дослідження
причинних зв'язків за допомогою логічної індукції полягає в тім, що дослідження
ведеться від часткового до загального, від вивчення приватних фактів до
узагальнень, від причин до результатів. Дедукція - це такий спосіб, коли
дослідження здійснюється від загальних фактів до часток, від результатів до
причин. Індуктивний метод в аналізі використовується в сполученні і єдності з
дедуктивним.
Використання діалектичного методу в ЕА
означає, що кожен процес, кожне економічне явище треба розглядати як систему,
як сукупність багатьох елементів, зв'язаних між собою. З цього випливає
необхідність системного підходу до вивчення об'єктів аналізу, що є ще однією
його характерною рисою.
Системний підхід передбачає максимальну
деталізацію досліджуваних явищ і процесів на елементи (власне аналіз), їхню
систематизацію і синтез. Деталізація (виділення складових частин) тих або інших
явищ проводиться в тім ступені, що практично необхідний для з'ясування найбільш
істотного і головного в досліджуваному об'єкті. Вона залежить від об'єкта і
мети аналізу. Це складна задача в ЕА, що жадає від аналітика конкретних знань
сутності економічних показників, а також факторів і причин, що визначають їхній
розвиток.
Систематизація елементів проводиться на
основі вивчення їхнього взаємозв'язку, взаємодії, взаємозалежності і взаємопідлеглості.
Це дозволяє побудувати приблизну модель досліджуваного об'єкта (системи),
визначити його головні компоненти, функції, співпідпорядкованість елементів
системи, розкрити логіко-методологічну схему аналізу, що відповідає внутрішнім
зв'язкам досліджуваних показників.
Після вивчення окремих сторін економіки
підприємства, їхнього взаємозв'язку, підпорядкованості і залежності треба
узагальнити весь матеріал дослідження. Узагальнення (синтез) є дуже
відповідальним моментом в аналізі. При узагальненні результатів аналізу
необхідно з усієї безлічі досліджуваних факторів відокремити типові від
випадкових, виділити головні і вирішальні, від яких в основному залежать
результати діяльності.
Важливою методологічною рисою ЕА, що
випливає безпосередньо з попередньої, є розробка і використання системи
показників, необхідної для комплексного, системного дослідження
причинно-наслідкових зв'язків економічних явищ і процесів у господарській
діяльності підприємства.
Таким чином, метод ЕА представляє
системне, комплексне вивчення, вимір і узагальнення впливу факторів на
результати діяльності підприємства шляхом обробки спеціальними прийомами
системи, показників плану, обліку, звітності й інших джерел інформації з метою
підвищення ефективності виробництва.
В аналізі господарської діяльності
використовується багато різних способів. Серед них можна виділити традиційні
способи, що широко застосовуються й в інших дисциплінах для обробки і вивчення
інформації (порівняння, графічного, балансовий, середніх і відносного чисел, аналітичних
угруповань).
|