|
Навчальний посібник розкриває найважливіші проблеми сучасного економічного аналізу. Ґрунтовно висвітлено методику вивчення господарських процесів, проведення фінансового аналізу, аналізу використання ресурсів і забезпечення ефективного управління діяльністю підприємства з урахуванням нових положень (стандартів) бухгалтерського обліку та звітності.
Для студентів і викладачів економічних вузів. Посібник буде корисним і для працівників виробничих підприємств, комерційних фірм і банків, страхових і податкових організацій, наукових установ.
|
Навчальний посібник
розкриває найважливіші проблеми сучасного економічного аналізу. Ґрунтовно
висвітлено методику вивчення господарських процесів, проведення фінансового
аналізу, аналізу використання ресурсів і забезпечення ефективного управління
діяльністю підприємства з урахуванням нових положень (стандартів)
бухгалтерського обліку та звітності.
Для студентів і
викладачів економічних вузів. Посібник буде корисним і для працівників
виробничих підприємств, комерційних фірм і банків, страхових і податкових
організацій, наукових установ. |
МЕТОДИКА
ВИЯВЛЕННЯ І ПІДРАХУНКУ РЕЗЕРВІВ В АНАЛІЗІ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
1. Поняття, економічна сутність господарських резервів і
їхня класифікація
Слово
"резерв" походить або від французького "reserve", що в
перекладі на російську мову означає "запас", або від латинського
"reservere"- "зберігати", "зберігати". У зв'язку
з цим у спеціальній літературі і практиці АХД термін "резерви"
вживається в двоякому значенні. По-перше, резервами вважаються запаси ресурсів
(сировини, матеріалів, устаткування,палива і т.п.), що необхідні для
безперебійної роботи підприємства. Вони створюються на випадок додаткової
потреби в них. По-друге, резервами вважаються можливості підвищення
ефективності виробництва. Звідси випливає, що резерви як запаси і як можливості
підвищення ефективності виробництва - це зовсім різні поняття і відсутність
чіткого розмежування між ними часто веде до термінологічної плутанини.
Щоб уникнути цього, надалі ми будемо вживати термін
"резервні фонди" як запаси матеріальних ресурсів і термін
"господарські резерви" як можливості розвитку виробництва щодо
досягнутого рівня на основі використання досягнень НТП.
Економічна
сутність резервів збільшення ефективності виробництва складається в найбільш
повному і раціональному використанні все зростаючого потенціалу заради
одержання більшої кількості високоякісної продукції при найменших витратах,
живої й упредметненої праці на одиницю продукції.
Для кращого розуміння,
більш повного виявлення і використання господарські резерви класифікуються по різних
ознаках.
По просторовій ознаці
виділяють внутрішньогосподарські, галузеві, регіональні і загальнодержавні
резерви.
До
внутрішньогосподарського належать ті резерви, що виявляються і можуть бути
використані тільки на досліджуваному підприємстві.
Галузеві резерви — це
ті, котрі можуть бути виявлені тільки на рівні галузі, наприклад, виведення
нових сортів культур, порід тварин, розробка нових систем машин, нових
технологій, поліпшених конструкцій виробів і т.д.
Регіональні резерви
можуть бути виявлені і використані в межах географічного району (використання
місцевої сировини і палива, енергетичних ресурсів, централізація допоміжних
виробництв незалежно від їхнього відомчого підпорядкування і т.д.)
|
Тема 3.
Методи і методика економічного аналізу
1.Методи
економічного аналізу та його характеристика
2.Методи економічного аналізу
2.1.
Традиційні способи обробки інформації
2.2.
Способи детермінованого факторного аналізу:
а)
спосіб ланцюгових підставок;
б)
спосіб абсолютних різниць;
в)
спосіб відносних різниць
г)
індексний метод;
2.3.
Способи стохастичного факторного аналізу:
а)
поняття стохастичного зв’язку та завдання кореляційного аналізу;
б)
використання способів парної кореляції для вивчення стохастичних залежностей;
в)
методика численного кореляційного аналізу;
г)
методика оцінки і практичного застосування результатів кореляційного аналізу;
2.4.
Економіко-математичні та евристичні способи
|
Тема 2. Види
економічного аналізу
1. Класифікація економічного аналізу.
Питання про види і напрями економічного аналізу має важливе
значення для правильного розуміння його змісту та задач. До того ж у літературі
з економічного аналізу наводяться різні думки авторів щодо цього питання,
особливо відносно до видів економічного аналізу. Студент не спроможний
розібратися з різними трактуваннями одного й того ж питання в різних
підручниках. Наприклад, в одних випадках як окремий вид виділяється оперативний
аналіз, в інших підкреслюється, що це — напрям проведення економічного аналізу
за часом його здійснення — попередній, оперативний, наступний, перспективний.
Так, Ф. Ф. Бутинець, Є. В. Мних, О. В. Олійник у своєму навчальному посібнику
«Економічний аналіз: Практикум» (ПП «Рута», Житомир, 2000) виділяють переважно напрями аналізу, які називаються
видами аналізу (табл. 2.1). |
Тема
1. Економічний
аналіз і обґрунтування економічних рішень
1.
Зміст
економічного аналізу
2.
Предмет,
об’єкт та завдання економічного аналізу
3.
Принципи
економічного аналізу
4.
Зв’язок
економічного аналізу з іншими науками
5.
Історія
розвитку економічного аналізу
Мета
вивчення:
Після вивчення теми студент
повинен знати:
·
поняття економічного аналізу;
·
предмет, об’єкт та завдання економічного аналізу;
·
принципи економічного аналізу;
·
зв’язок економічного аналізу з іншими науками.
Після вивчення теми студент
повинен вміти:
·
сформулювати та довести необхідність проведення
економічного аналізу на підприємствах;
|
Освещаются общие положения теории экономического анализа, особенности ее применения на микро- и макроуровнях управления. Особое внимание уделяется одному из основных разделов анализа ó анализу финансового состояния предприятия. Рассматриваются особенности и специфика анализа и прогнозирования основных показателей хозяйст- венной деятельности на разных уровнях управления как в Украине, так и за рубежом. Для студентов и слушателей системы подготовки, переподготовки и повышения квалификации, а также для работников предприятий (фирм, компаний), министерств и ведомств, занимающихся проблемами анализа и прогнозирования.
|
Тема 6. Аналіз попиту, стану ринку і обсягу реалізації продукції
Розпочинаючи вивчення матеріалу цієї теми, треба передусім ус відомити значення показника обсягу реалізації для підприємства в сучасних складних умовах господарювання. Якщо обсяги реалізаці продукції мають тенденцію до постійного зниження через відсут ність належного попиту на неї, то слід уважно проаналізувати всі обставини й фактори, що формують цей попит. Необхідно також з'ясувати основні засади маркетингової політики підприємства: чи вона достатньо гнучка і активна, чи практикуються відмінні підходи на різних ринках тощо.
|
Тема 5. Аналіз виробництва продукції, робіт і послуг
Значення й задачі аналізу виробництва продукції
У нових ринкових умовах господарювання всі підприємства одержали повну оперативну самостійність — яку і скільки випускати продукції, з ким співробітничати і кому продавати свої вироби, як організовувати і відповідно планувати всі виробничі процеси. Зрозуміло, що ця свобода дій надається для належного врахування кон'юнктури ринку, його потреб і вимог.
Правильно вибрана стратегія виробництва і належні обсяги випуску продукції забезпечують бажаний обсяг реалізації і відповідні масштабам цієї діяльності прибутки. Тому виробнича діяльність підприємства, врешті-решт, жорстко зумовлюється загальною економічною ситуацією, галузевими пропорціями і платоспроможним попитом населення.
|
|
|
|